پرینتر شارپ

پرینتر شارپ

ساخت وبلاگ

امکانات وب

  اسیلوسکوپ چیست؟

 

oscilloscope چیست؟ همان‌طور که گفته شد، اسیلوسکوپ دستگاه الکترونیکی پیچیده است که از نرم‌افزار‌ها و ماژول‌های سخت‌افزاری الکترونیکی مختلف تشکیل شده است. این‌ها برای ضبط، پردازش، ذخیره و نمایش داده‌هایی که نشان‌دهنده سیگنال مورد علاقه اپراتور است، به طور یکپارچه کار می‌کنند.

اسیلوسکوپ دیجیتال که اسیلوسکوپ نمونه‌برداری دیجیتال نیز نامیده می‌شود، رایج‌ترین اسیلوسکوپ است که برای اهداف مختلفی مانند ویژگی‌های اندازه‌گیری، ذخیره‌سازی، نمایش و ... استفاده می‌شود.

انواع اسیلوسکوپ

عملکرد یک اسیلوسکوپ دیجیتال به نرخ نمونه و پهنای باند بستگی دارد. انواع مختلفی از اسیلوسکوپ‌های دیجیتال امروزه در دسترس هستند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره ترانس دست دوم چیست و چه کاربردهایی دارد را بخوانید.

در اسیلوسکوپ دیجیتال، فرکانس سیگنال‌های مکرر با پهنای باندی که باید نمایش داده شود محدود می‌شود. همچنین، نرخ نمونه، توانایی اسیلوسکوپ را برای گرفتن گذرا محدود می‌کند. در ادامه در مورد انواع اسیلوسکوپ صحبت می‌کنیم.

اسیلوسکوپ

  1. اسیلوسکوپ ذخیره‌ سازی دیجیتال

اسیلوسکوپ ذخیره‌سازی دیجیتال دستگاهی است که رویداد‌های گذرا را ثبت می‌کند و سپس آن رویداد‌ها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر، چاپ، بایگانی و سایر فرآیند‌های مشابه قرار می‌دهد.

در این نوع اسیلوسکوپ، ذخیره‌سازی دائمی وجود دارد که به کمک آن می‌توان هر نوع سیگنالی را ضبط و برای آنالیز بر روی رسانه‌های دیگر بارگذاری کرد. با این نوع اسیلوسکوپ، چهار سیگنال دیگر را می‌توان به طور همزمان تجزیه و تحلیل کرد.

  1. اسیلوسکوپ‌ های فسفر دیجیتال

در مقایسه با یک اسیلوسکوپ ذخیره‌سازی دیجیتال استاندارد، اسیلوسکوپ فسفر دیجیتال در گرفتن سیگنال و تجزیه و تحلیل آن سریعتر است.

از پردازش موازی استفاده می‌کند که با کمک آن می‌توان به سطح عملکرد تجسم سیگنال در زمان واقعی دست یافت، و همچنین به ارائه بالاترین نرخ نمونه‌گیری کمک می‌کند.

در نمایش شدت سیگنال به یک اسیلوسکوپ آنالوگ شبیه است. با تکرار اثر فسفر، این دستگاه به ذخیره‌سازی پایگاه داده مقادیر شکل موج‌های شکست خورده کمک می‌کند. شدت نمایشگر را افزایش می‌دهد که در آن شکل موج‌ها همپوشانی دارند.

  1. اسیلوسکوپ ذخیره‌ سازی دیجیتال قابل حمل یا Fluke DSO

اسیلوسکوپ‌های قابل حمل دستگاهی هستند که هم از نظر ویژگی و هم از نظر اندازه محدود هستند. همانطور که از نام آن پیداست، می‌توان آن‌ها را به راحتی حمل کرد.

این دستگاه‌ها دارای یک پوشش محافظ فوق‌العاده بادوام هستند که می‌توان از آن در هر نوع کاربرد می‌دانی و کشف عیب استفاده کرد.

  1. اسیلوسکوپ سیگنال مختلط (MSO)

هنگامی که صحبت از استفاده از اسیلوسکوپ به میان می‌آید، مهندسان معمولاً از ترکیبی از اسیلوسکوپ‌های دیجیتال و تحلیلگر‌های منطقی استفاده می‌کنند. این نوع اسیلوسکوپ‌ها دارای حدود ۲ تا ۴ کانال ورودی آنالوگ و حدود ۱۶ کانال ورودی دیجیتال هستند.

  1. اسیلوسکوپ نمونه‌ برداری دیجیتال

اسیلوسکوپ‌های نمونه‌برداری دیجیتال از نظر تکنیکی که برای تجارت پهنای باند بالاتر برای محدوده دینامیکی کمتر استفاده می‌شود، کمی متفاوت هستند.

این اسیلوسکوپ‌ها قرار است دامنه کامل سیگنال ورودی ترانس دست دوم را کنترل کنند، زیرا ورودی در این دستگاه متحرک یا تقویت نمی‌شود، بنابراین به طور کلی محدوده را به حدود ۱ ولت پیک به اوج محدود می‌کند.

این نوع از اسیلوسکوپ‌ها در مقایسه با سایر انواع اسیلوسکوپ، سیگنال‌ها را سریع‌تر می‌گیرند. این زمانی ممکن است که بزرگی سریعتر باشد و پهنای باند از ۸۰ گیگاهرتز فراتر رود. پیشنهاد می شود درباره دیود چیست بخوانید.

اندازه‌ گیری ولتاژ با اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ وسیله‌ای است که به کاربر اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های مختلف یک ولتاژ یا جریان را اندازه‌گیری کند. می‌توان از آن برای مشاهده چگونگی تغییر سیگنال در طول زمان استفاده کرد. در عیب‌یابی مدار‌های الکترونیکی مفید است زیرا می‌تواند نشان دهد که آیا مدار مورد آزمایش سیگنال مورد انتظار را تولید می‌کند یا خیر.

این ابزار‌ها در زمینه‌هایی مانند الکترونیک، آکوستیک، مخابرات، پردازش سیگنال و الکترونیک پزشکی استفاده می‌شوند. اسیلوسکوپ‌ها ابزار پیچیده‌ای هستند که نمایش بصری مدار را تولید می‌کنند. آن‌ها امکان تجزیه و تحلیل سیگنال الکتریکی را در زمان واقعی فراهم می‌کنند.

یک اسیلوسکوپ را می‌توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از عیب‌یابی اولیه تا تحقیقات پیشرفته. اسیلوسکوپ ذخیره‌سازی دیجیتال دستگاهی با فناوری‌های پیشرفته مانند اتصال سیم و معماری CMOS است که می‌تواند به طور گسترده در زمینه‌های مختلفی از جمله:

  • وسایل الکترونیکی خودرو
  • لوازم الکترونیکی مصرفی
  • ارتباطات دیجیتال

کاربرد اصلی اسیلوسکوپ ذخیره‌سازی دیجیتال برای نمایش شکل موج سیگنال‌ها استفاده می‌شود. می‌توان از آن در بسیاری از زمینه‌ها مانند سیگنال، الکتریکی، تست و اندازه‌گیری مبدل، طراحی تجهیزات الکتریکی، زمینه تست تجهیزات پزشکی و غیره استفاده کرد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره هارت چیست را بخوانید.

نحوه کار با اسیلوسکوپ

داشتن دانش اولیه در مورد نحوه کار با اسیلوسکوپ، موضوع مهمی است تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. بگذارید روی برخی از مراحل مفیدی که باید برای استفاده صحیح از اسیلوسکوپ بدانید تمرکز کنیم:

  1. اولین قدم استفاده از هر دستگاهی با روشن و خاموش کردن دستگاه است. سوئیچ با برچسب برق یا خط روی دستگاه موجود خواهد بود. باید دکمه روشن/روشنی را که در آنجا موجود است فشار دهید.
  1. یک نشانگر روشن/خاموش یا یک نشانگر نور پس از اینکه برق به دستگاه داده شد، می‌آید.
  1. پس از روشن کردن دکمه پاور دستگاه، باید منتظر بمانید تا نمایشگر اسیلوسکوپ به a تبدیل شود.
  1. امروزه برخی از اسیلیسکوپ‌ها دارای فضایی مبتنی بر نیمه هادی هستند. از سوی دیگر، برخی از آن‌ها از لوله‌های پرتو کاتدی تشکیل شده‌اند که قبل از ظاهر شدن در نمایشگر، مدتی طول می‌کشد تا گرم شوند. هر دو نوع نمایشگر قبل از نمایش به زمان نیاز دارند تا گرم شوند. بنابراین، ممکن است لازم باشد تقریباً یک دقیقه صبر کنید تا از اسیلوسکوپ استفاده شود.
  1. هنگامی که صفحه نمایش ظاهر شد، باید برای یافتن ردیابی آماده باشید. این اولین مرحله برای استفاده از اسیلوسکوپ است زیرا شکل موج‌های دیگر را می‌توان روی صفحه نمایش مشاهده کرد، اما قبل از آن، باید روی پیدا کردن ردیابی کار کنید.
  1. برای این کار، می‌توانید با قرار دادن ماشه در مرکز آن کار کنید و آن را کاملاً در خلاف جهت عقربه‌های ساعت خاموش نگه دارید.
  1. اکنون باید کنترل دیگر را نیز با قرار دادن آن‌ها در موقعیت‌های افقی و عمودی در مرکز تنظیم کنید. در این مرحله، اثر باید قابل مشاهده باشد. با این حال، اگر ردیابی قرار نداشته باشد، می‌توانید دکمه Beam finder را فشار دهید تا مکان آن را پیدا کنید.
  1. مرحله بعدی پس از یافتن ردیابی، تنظیم‌گین کنترل در موقعیت افقی است. کنترل بهره باید به گونه‌ای تنظیم شود که درختان مورد انتظار بتوانند صفحه عمودی را پر کنند.
  1. فرض کنید شکل موج مورد انتظار تقریباً ۸ ولت اوج به اوج باشد و صفحه نمایش در قسمت کالیبره شده حدود ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد. سپس، باید کنترل بهره را روی ۱ ولت سانتی‌متر تنظیم کنید. مسیر از این پس ۸ سانتی‌متر خواهد بود که صفحه را اشغال می‌کند.
  1. پس از تنظیم‌گین کنترل، باید سرعت مبتنی بر زمان را تنظیم کنید، که بستگی به چیزی دارد که باید روی صفحه ببینید.
  1. فرض کنید یک شکل موج دارای دوره زمانی ۱۰ میلی ثانیه است. سپس، صفحه نمایش ممکن است ۱۲ سانتی‌متر عرض داشته باشد. در این مرحله، سرعت پایه زمان‌بندی یک MS بر سانتی‌متر خواهد بود.
  1. پس از تنظیم سرعت مبتنی بر زمان، باید سیگنال را اعمال کنید و اکنون یک تصویر قابل مشاهده است.
  1. پس از اعمال سیگنال، باید سطح ماشه را تنظیم کنید تا از مثبت یا منفی بودن لبه آن مطلع شوید. شکل موج پایه زمانی توسط کنترل سطح ماشه کنترل می‌شود و سپس ردیابی روی شکل موج شروع می‌شود.
  1. همچنین تعیین اینکه ماشه‌ها باید روی لبه مثبت یا منفی قرار بگیرند بسیار مهم است تا بتوان آن‌ها را مطابق تصویر مورد نیاز تنظیم کرد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره نحوه بستن ترمینال برق را بخوانید.

در این مقاله دراین مورد صحبت کردیم که اسیلوسکوپ چیست؟ و دانستیم اسیلوسکوپ برای مشاهده تغییرات سریع ولتاژ و جریان زمانی که نمی‌توانیم این تغییرات رابا مولتی متر مشاهد کنیم استفاده می‌شود، سیگنال‌های الکتریکی توسط اسیلوسکوپ به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شود و می‌بینیم که چگونه این سیگنال‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند.

وظیفه اصلی یک اسیلوسکوپ اندازه‌گیری ولتاژ است. به زبان ساده ترباید بگوییم در طبیعت نیرو‌هایی نامرئی وجود دارد و سنسور‌ها می‌توانند این نیرو‌ها را به سیگنال‌های الکتریکی قابل مشاهده تبدیل کنند وبا وسایلی نظیر اسیلوسکوپ قابل درک کنند.

ترانس دست دوم

پرینتر شارپ...
ما را در سایت پرینتر شارپ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 140 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 21:10

آموزش روش تست دیود در مدار و روی برد

دیود یک قطعه الکتریکی است. در خصوص ‌رسانا بودن آن لازم به توضیح می‌باشد که دیود نیمه هادی یا به بیانی بهتر نیمه‌رسانا محسوب می‌شود. نیمه‌رسانا بودن دیود به این معنا می‌باشد که جریان را تنها از یک سمت عبور می‌دهد. در سمت دیگر آن هم از عبور جریان جلوگیری می‌شود. همین موضوع ینی عبور یکطرفه جریان سبب نام‌گذاری آن تحت عنوان نیمه هادی شده است.

در خصوص نحوه عبور جریان از دیود هم لازم به توضیح است که تنها در شرایطی دیود جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهد که در جهت درست به کاتد متصل شود. جهت درست به این معنا است که توجه داشته باشید کدام سمت جریان را از خود عبور می‌دهد و کدام سمت عبول نمی‌دهد.

جالب است بدانید در یک مدار الکتریکی بیشترین خرابی که ایجاد می‌شود، مربوط به خرابی قطعات الکتریکی نیمه هادی است. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد نحوه صحیح تست دیود بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست انواع دیود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تست دیود

نحوه تست دیود خارج از برد مدار

اگر قصد تست یک قطعه الکترونیکی را دارید، بهترین کار این است که در وهله اول قطعه ترانس دست دوم مورد نظر خود را از مدار خارج کنید. هدف از این کار این است که سلامت قطعه مورد نظر را بیرون از مدار بررسی کنید. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد روش تست دیود می‌پردازیم. به این منظور ابتدا باید کلید سلکتوری در جای مربوط به آن قرار داده شود.

در این خصوص لازم به توضیح است که این کلید سلکتوری مولتی متر بیشتر به منظور تست انواع دیود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این منظور هم کلید مربوطه را بر روی تست دیود قرار می‌دهند. منظور از تست دیود هم همان قسمتی است که نماد الکترونیکی دیود بر روی آن وجود دارد. پس از این مرحله باید دو پراب را به دو سمت دیود متصل کنید‌. درباره انواع دیود در مقاله ای دیگر توضیحات کاملی گفته شده که پیشنهاد می شود مطالعه کنید.

در این قسمت ممکن است این سؤال برای شما مطرح شود که پراب چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که منظور از پراب در مدار الکترونیکی سیم ارتباطی مولتی متر است‌. پس از انجام اقدامات مربوطه ینی برقراری اتصال به دو سمت دیود باید دیود را در دو وضعیت تست کنید‌. در وضعیت اول به این صورت عمل کنید که سیم قرمز را به آند دیود متصل کرده و محل اتصال سیم مشکی هم کاتد دیود است.

برای تست دیود در وضعیت دوم کافی است که محل اتصال سیم‌های قرمز و مشکی را با یکدیگر جابجا کنید. منظور از جابجایی محل اتصال سیم‌ها با یکدیگر هم این است که سیم قرمز را به کاتد و سیم مشکی را به آند متصل کنید. مورد توضیح داده شده نحوه تست دیود است. در خصوص اینکه در چه شرایطی سالم است و در چه وضعیتی خراب، لازم به توضیح است که دیود سالم به دیودی گفته می‌شود که در یک وضعیت اتصال هیچ تغییری نمی‌کند.

از طرفی دیگر در یک وضعیت اتصال مقداری کمتر از ۰. ۷ را نشان می‌دهد‌. در این قسمت لازم به توضیح است که مقدار عددی گفته شده یک عدد ثابت نیست. این مقدار می‌تواند در انواع مختلف دیود متفاوت باشد. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در خصوص این مورد توضیح دهیم باید گفت که مقدار آن تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از جمله این عوامل می‌توان به جنسی که برای ساخت دیود به کار رفته است اشاره کنیم. علاوه بر مورد گفته شده وات دیود نیز از جمله عوامل مؤثر در این زمینه است.

در خصوص روش توضیح دیود بهتر است به چند نکته نیز اشاره کنیم. یکی از مهمترین نکات توجه به این نکته است که ال ای دی‌ها در دسته‌بندی دیود‌ها قرار می‌گیرند. در مورد آن‌ها بهتر است به این نکته اشاره کنیم که امکان تست آن‌ها با مولتی متر وجود ندارد. در خصوص علت این امر هم لازم به توضیح است که مربوط به ولتاژ راه‌اندازی آن‌ها می‌باشد. ولتاژ آستانه راه‌اندازی ال ای دی از مقدار یک ولت بیشتر است.

از طرفی دیگر لازم به توضیح است که مولتی متر‌ها تنها می‌توانند ولتا‌ژ‌هایی را نشان دهند که مقدار آن‌ها از یک ولت کمتر است. به همین دلیل است که امکان تست ال ای دی با مولتی متر وجود ندارد. در این قسمت از مقاله به توضیح بیشتر در مورد تست دیود خارج از مدار پرداختیم. در ادامه قصد داریم تا تست دیود روی برد را نیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد روش تست دیود کسب کنید.

تست دیود بر روی برد مدار

در برخی موارد امکان خارج کردن دیود از مدار وجود ندارد. از جمله این موارد می‌توان به مواقعی اشاره کرد که تعداد زیادی از قطعات الکترونیکی نیمه هادی بر روی مدار نصب هستند. در چنین مواردی اگر خرابی بروز دهد عملاً تعمیر کار نمی‌تواند دیود‌ها را به صورت یکی یکی از مدار خارج کرده و آن‌ها را تست کند. این اقدام می‌تواند یک کار خسته‌کننده و همچنین زمان بر باشد.

به همین دلیل از روش تست دیود در مدار استفاده می‌شود. برای تست دیود در مدار کافیست که مراحل توضیح داده شده در قسمت قبل را که در مورد تست دیود توضیح دادیم، ایندفعه بر روی مدار اجرا کنید. در خصوص تست دیود روی برد یک نکته مهم وجود دارد و آن هم توجه به قطعات متصل شده به دیود‌ها است. در توضیح بیشتر مورد گفته شده می‌توان یک مثال آورد.

به عنوان مثال در شرایطی که یک مقاومت کم اهم با دیود به صورت موازی نصب شده باشد، هنگامی که تست دیود را انجام دهید از هر دو جهت بر روی مولتی متر مورد نظر عدد مربوطه نمایش داده می‌شود. در چنین مواردی به منظور اطمینان از صحت تست و درست بودن دیود باید دیود را از روی برد جدا کرده و سپس سلامت آن را تست کنید. پیشنهاد می شود درباره نحوه تست خازن بخوانید.

ناگفته نماند که شرایط برای مقاومت با اهم بالا متفاوت است. به این معنا که اگر دیود با یک مقاومتی که اهم بالایی دارد موازی باشد، و در چنین شرایطی مولتی متر هم عدد بالایی را نشان دهد احتمال سالم بودن دیود بسیار بالا است. از دیگر نکاتی که در مورد تست دیود با مولتی متر بهتر است به آن اشاره کنیم،

تست دیود‌های پل یا یک سو است. دیود‌های یک سو ساز که وظیفه اصلی آن‌ها یکسو‌سازی مدار است را می‌توانید بر روی برد تست کنید. نکته جالبی که در مورد دیود‌های سوخته وجود دارد این است که در بیشتر مواقع اتصال دیود‌های سوخته کوتاه می‌شود. منظور از این جمله این است که هنگام تست دیود سوخته در هر دو وضعیت توضیح داده شده بر روی نمایشگر مولتی متر مربوطه ولتاژ نشان داده می‌شود. در برخی موارد هم برای تست دیود با مولتی متر از حالت بوق مولتی متر استفاده می‌شود. در این صورت هم اگر دیود خراب باشد هنگام تست در هر دو وضعیت صدای بوق به گوش می‌رسد.

مقالات مرتبط:

ترانس دست دوم

پرینتر شارپ...
ما را در سایت پرینتر شارپ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 214 تاريخ : شنبه 15 مرداد 1401 ساعت: 20:08

تجهيزات اکتيو و پسيو شبکه چيست؟

شناخت تجهيزات اکتيو و تجهيزات پسيو از ملزومات دنياي امروزي است که بيش از هر زمان ديگر دسترسي به اطلاعات نامحدود يک ضرورت محسوب مي‌شود. به عبارتي ما يک زندگي ديگر در دنياي ديجيتال و مجازي داريم و پهناي باند اين دنياي مجازي، حيات و وجود ما را در اين دنيا را براي ما ممکن مي‌سازد. اين در حالي است که به مرور زمان مشتريان خانگي و تجاري شبکه‌هاي سال خورده مسي را کنار مي‌گذارند. در عوض شبکه هاي مسي، شبکه نوري پسيو (Passive Optical Network ((PON   ) به طور تساعدي براي پاسخگويي به نيازهاي پهناي باند فعلي و آينده در حال استقرار هستند. براي آشنايي با کاربرد تجهيزات اکتيو و پسيو شبکه مثل پچ کورد شبکه بايد در مورد اصول شبکه‌هاي غير فعال يا پسيو و فعال يا اکتيو صحبت کنيم.

پچ کورد شبکه

تجهيزات پسيو چيست؟

به تجهيزاتي گفته مي‌شود که توانايي توليد و يا بازتوليد سيگنال‌هاي الکترونيکي را ندارند و فقط سيگنال‌هايي را که از سمت تجهيزات اکتيو به آن‌ها مي‌رسد را انتقال مي‌دهند و جا به جا مي‌کنند که به آن ها پسيو يا غير فعال گفته مي‌شود.

تجهيزات پسيو مهمترين بخش‌ در هر شبکه هستند. اين تجهيزات زير ساخت هر شبکه اي را تشکيل مي‌دهند و در افزايش ثبات، کيفيت و بهره‌وري شبکه بسيار موثر هستند. تجهيزات پسيو مستقيما بر روي داده‌هاي شبکه اثر نمي‌گذارند اما در سرعت، پايداري و امکان توسعه شبکه نقش کليدي دارند. داده‌ها در بستر شبکه به وسيله تجهيزاتي مانند کابل مسي و فيبر نوري و پچ کورد انتقال داده مي‌شوند و به وسيله رک، داکت، پاور ماژول و پچ پنل به ثبات و پايداري مي‌رسند و حتي مديريت مي‌شوند.

از اين رو انتخاب درست و مناسب هر يک از اين تجهيزات مي‌تواند در سرعت و پايداري شبکه و پهناي باند تحت پوشش موثر باشند. همچنين، عيب‌يابي و توسعه شبکه را آسانتر مي‌نمايند. مهم‌ترين تجهيرات پسيو شبکه شامل کابل شبکه، پچ پنل، پچ کورد، رک، ترانک، کيستون مي باشد. براي آشنايي با تجهيزات اکتيو و تجهيزات پسيو شبکه بايد بدانيد انواع مختلفي از شبکه‌ها وجود دارد که گونه‌هاي بسياري از اطلاعات را حمل مي‌کنند. با اين حال، همه اين شبکه‌ها را مي‌توان در يکي از دو دسته پسيو (Passive) يا اکتيو (Active) قرار داد.

هم چنين براي شناخت اين گونه شبکه‌ها بايد المان‌ها يا تجهيزات اکتيو و پسيو شبکه را بشناسيد. انواع مختلفي از المان‌ها در سيستم‌هاي الکتريکي وجود دارد مانند R L C، ديود، ترانزيستور، Op-amp، منبع ولتاژ، منبع جريان، ترانسفورماتور و مواردي اين چنين.

تجهيزات اکتيو چيست؟

تجهيزاتي که توانايي توليد سيگنال، تقويت سيگنال، ضعيف کردن سيگنال يا اصلاح سيگنال را دارند، به عنوان عناصر يا تجهيزات اکتيو شناخته مي شوند. در غير اين صورت تجهيزات پسيو است.

تفاوت شبکه اکتيو با شبکه پسيو

يک شبکه پسيو از تجهيزات و اجزاي الکتريکي براي رساندن سيگنال از يک مکان به مکان ديگر استفاده نمي‌کند. در عوض يک شبکه اکتيو يا پچ کورد شبکه از تجهيزات يا اجزاي الکتريکي استفاده مي‌کند تا سيگنال را از يک مکان به مکان ديگر هدايت کند. با توجه به رسانه انتقال که در شبکه‌ها استفاده مي‌شود، شبکه مسي پسيو ، شبکه مسي اکتيو، شبکه نوري پسيو و شبکه نوري اکتيو وجود دارد که هرکدام تجهيزات مربوط به خود را دارند.

تقسيم بندي کلي شبکه پسيو

شبکه پسيو نوعي شبکه رايانه اي است که در آن هر گره يا نود (node) با عملکرد يا فرآيند از پيش تعريف شده اي کار مي کند. اين به اين معني است که شبکه هاي پسيو هيچ دستورالعمل خاصي را در هر گره به طور جداگانه اجرا نکرده و رفتار آنها را به صورت پويا تغيير نمي دهند. شبکه هاي پسيو هيچ منبع نيروي الکتريکي ندارند. آنها از تجهيزات پسيو مانند مقاومت ها و خازن ها تشکيل شده اند.

شبکه مسي پسيو چيست؟

انواع مختلفي از شبکه هاي مسي پسيو وجود دارد. با اين حال چيزي که تقريباً همه با آن آشنايي دارند شبکه تلويزيون کابلي (CATV) خانگي آنها است. در شبکه CATV مسي ، ارائه دهنده کابل سيگنال را از طريق کابل کواکسيال به خانه مي رساند. در ابتدايي ترين شبکه ، کابل وارد خانه مي شود و به يک تلويزيون منتقل مي شود. با اين حال ، بسياري از خانه ها تنها يک تلويزيون ندارند. براي خانه هايي که چندين تلويزيون دارند ، سيگنال ارائه دهنده کابل براي دريافت سيگنال بايد براي هر تلويزيون تقسيم شود. تقسيم معمولاً با دستگاه ارزان قيمت انجام مي شود که معمولاً از آن به عنوان تقسيم کننده ياد مي شود. تقسيم کننده نيازي به برق ندارد. به طور معمول يک ورودي واحد خواهد داشت و ممکن است دو ، سه ، چهار يا بيشتر خروجي داشته باشد. يک کابل جدا از شکاف به هر تلويزيون هدايت مي شود.

يکي از مشکلات اين نوع شبکه از دست دادن قدرت سيگنال است. همانطور که سيگنال ارائه دهنده کابل تقسيم شده و به چندين تلويزيون هدايت مي شود ، قدرت سيگنال براي هر تلويزيون کاهش مي يابد. افزودن تلويزيون هاي زياد مي تواند قدرت سيگنال را تا جايي کاهش دهد که هيچ يک از تلويزيون ها قدرت سيگنال کافي را براي کارکرد صحيح دريافت نکنند. وقتي اين اتفاق مي افتد ، وقت آن است که به نصب يک شبکه اکتيو CATV فکر کنيم.

تجهيزات پسيو شبکه مسي چيست؟

از تجهيزات پسيو شبکه مي توان به کابل شبکه، پچ کورد شبکه، ابزارآلات شبکه و اتصالات شبکه از قبيل پچ پنل شبکه، کيستون شبکه، کيستون تلفن، و سوکت شبکه اشاره کرد. هرچند اين تجهيزات را مي توان در يک شبکه اکتيو مانند شبکه لن خانگي که از تجهيزات اکتيو مانند مودم و روتر استفاده مي کنند به کار برد. اما اين متعلقات به تجهيزات پسيو شبکه تعلق دارند زيرا به خودي خود سيگنال را توليد يا تغيير نمي دهند.

شبکه فيبر نوري پسيو

انواع مختلفي از شبکه هاي نوري پسيو (PON) وجود دارد. يکي از رايج ترين آنها شباهت زيادي به شبکه پسيو CATV دارد. اما از فيبر نوري به جاي کابل کواکسيال استفاده مي شود. بسياري از تجهيزات پسيو شبکه براي پشتيباني از انواع مختلف توپولوژي شبکه فيزيکي در دسترس هستند. کانکتور يا کوپلر هاي نوري هسته اصلي هر PON هستند. يک کانکتور نوري ممکن است دو يا چند سيگنال نوري را در يک خروجي واحد ترکيب کرده يا يک ورودي نوري واحد را گرفته و آن را به دو يا چند خروجي جداگانه توزيع کند. در تصوير زير مثالي از کوپلر 1 × 6 آورده شده است. اين کوپلر در حال تقسيم يک سيگنال ورودي واحد به شش خروجي است.

بنابراين PON يک شبکه ارتباط از راه دور است که اطلاعات را از طريق خطوط فيبر نوري منتقل مي کند. اين نوع شبکه پسيو است زيرا از تقسيم کننده هايي که به منبع نيرو احتايج ندارند براي هدايت داده هاي ارسال شده از يک مکان مرکزي به مقاصد مختلف استفاده مي کند.

پرینتر شارپ...
ما را در سایت پرینتر شارپ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 175 تاريخ : شنبه 1 مرداد 1401 ساعت: 21:09

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :